Livet på højskolen

Intet bedre

Hverdagen på højskolen

På Brenderup Højskole er fællesskabet i fokus og derfor er vi sammen både i timerne, til måltiderne og i vores fritid.
Det er vores holdning, at højskole er noget, der foregår hele tiden, og alle på skolen, både eleverne og de ansatte, engagerer sig i det.

Meget af det, der foregår på skolen, organiseres af eleverne selv, f.eks. morgensamlinger, foredrag, fester og kulturaften. Det er kun eleverne selv der sætter grænser for hvilke aktiviteter der skal på programmet.

Vores musiklokaler og værksteder er åbne hele aftenen og i weekenden, og mange elever bruger en stor del af deres fritid i fælleslokalerne, musikhuset, re-design værkstedet eller keramik og kunstlokalet.

Brenderup Højskole er et sted, hvor der er plads til livslyst, nysgerrighed, undren og eftertanke.

Alle kan deltage, uanset uddannelsesbaggrund, for at blive klogere på livet og sig selv.

Vi tror på, at man gennem morgensamlinger, fællesfag, foredrag og debatter dannes som mennesker og netop derfor, prioriteres disse fællesfag også igennem et semester på skolen.

Det er højskole eleverne på skolen der i høj grad er med til planlægningen og udførelsen af de mange gode ideer som ofte opstår. Det kunne for eksempel være vinterbadning, fester, filmaftener, sauna- og bålaftener, løbeture til vandet, eller faldskærmsudspring.

Hygge og nærvær

Hver uge har skolen ”Round about” og kontaktlærergrupper på skemaet. Her har eleverne mulighed for at arrangerer fælles aktiviteter eller diskutere aktuelle emner.

Til middagsmaden er der hver dag meddelelser til alle og her er eleverne altid gode til give info om fælles ture planlagt af eleverne selv. Der er altid plads til alle når vi tager afsted.

Få tilskud til højskoleophold på brenderup højskole
fester på højskolen

Fester

Fester holdes både af skolen og af eleverne selv. Holder skolen fest, foregår det i spisesalen eller under bøgen i haven, vi har nemlig Danmarks flotteste og måske største hængebøg i haven. Vi dækker op med dug og blomster og synger et hav af sange fra højskolesangbogen. Hvis eleverne holder fest, er det som regel i biografen, eller i farmorstuen.

Fester på højskolen

Pakkelisten til dit højskoleophold

Tøj til alt slags vejr.

Udendørs sko, gummistøvler, hjemmesko.

Dyne, pude og lagen (det kan også lejes).

Cykel (den kan også lejes).

Tag en telefon eller pc med hvis du vil være på den digitale bølje.

Lille rygsæk til små ture.

Drikkedunk.

Dit gode humør, så bliver et højskoleophold på Brenderup det bedste i dit liv.

pakkeliste til højskoleophold
arrangement kulturaften

Måltiderne er en vigtig del af fællesskabet

Det er vigtigt for os at skabe ro og respekt for middagsmåltidet. Derfor præsenteres maden, og vi nyder den sammen i fællesskab i spisesalen, med fokus på samværet og samtalen.

Her er den digitale verden gennem vores telefoner ikke velkommen. Vi ønsker nemlig at have fokus på samtalen i rummet og ikke gennem en skærm, når vi spiser sammen.

Følg med i livet på højskolen på instagram

@Brenderup.hojskole

På tur med ‘Brendere’

Vi elsker at rejse og blive inspireret af kulturen i andre lande og tage oplevelserne med hjem til Brenderup.

På lange højskoleophold på Brenderup Højskole kan man vælge at komme med på en af skolens to studieture.

De to studieture går til Tyskland og Marokko.